Paklitaksel-elucja lub sterydy wymieniające sirolimus w celu zapobiegania restenozie u pacjentów z cukrzycą

Stenty wydzielające leki są bardzo skuteczne w zmniejszaniu częstości restenozy w stencie. Nie wiadomo, czy istnieją różnice w skuteczności obecnie zatwierdzonych stentów uwalniających leki w podgrupie wysokiego ryzyka pacjentów z cukrzycą. Metody
Do badania zakwalifikowano 250 pacjentów z cukrzycą i chorobą niedokrwienną serca: 125 losowo przydzielono do przyjmowania stentów uwalniających paklitaksel, a 125 – do stentów uwalniających sirolimus. Pierwszorzędowym punktem końcowym była późna utrata światła w segmencie. Drugorzędowymi punktami końcowymi były restenoza angiograficzna (określona jako stenoza w odcinku co najmniej 50 procent w angiografii kontrolnej) i potrzeba rewaskularyzacji docelowej zmiany w czasie dziewięciomiesięcznego okresu obserwacji. Badanie zostało zaprojektowane, aby wykazać nie mniejszą zgodność stentu paklitakselowego w porównaniu ze stentem syrolimusowym, zdefiniowanym jako różnica w zakresie późnej utraty światła w odcinku nie większa niż 0,16 mm.
Wyniki
Zakres późnej utraty światła w odcinku wynosił 0,24 mm (przedział ufności 95%, od 0,09 do 0,39) większy w grupie stosującej paklitaksel niż w grupie otrzymującej syrolimus-stent (P = 0,002). Restenozę w obrębie segmentu zidentyfikowano w kontrolnej angiografii u 16,5% pacjentów w grupie stosującej paklitaksel i u 6,9% pacjentów w grupie otrzymującej syrolimus-stent (p = 0,03). Rewaskularyzację docelowej zmiany wykonano u 12,0% pacjentów w grupie stosującej paklitaksel i u 6,4% pacjentów w grupie otrzymującej syrolimus-stent (P = 0,13).
Wnioski
U pacjentów z cukrzycą i chorobą wieńcową stosowanie stentu uwalniającego syrolimus wiąże się ze zmniejszeniem zakresu późnej utraty światła w porównaniu ze stosowaniem stentu uwalniającego paklitaksel, co sugeruje zmniejszenie ryzyka restenozy.
Wprowadzenie
Choroba wieńcowa jest główną przyczyną powikłań i zgonów wśród pacjentów z cukrzycą.1 W szczególności pacjenci z cukrzycą są podatni na rozproszoną i szybko postępującą postać miażdżycy, co zwiększa prawdopodobieństwo rewaskularyzacji.2-4 Przezskórna interwencja wieńcowa aortokoronalne zabiegi pomostowania tętnic wieńcowych to zalecane strategie rewaskularyzacji u takich pacjentów. Jednak ze względu na zwiększone ryzyko restenozy po przezskórnych interwencjach wieńcowych u tych pacjentów 5-7 aortocoronarnej operacji pomostowania było uważane za preferowaną strategię rewaskularyzacji dla wielu osób.
Stenty uwalniające leki znacznie zmniejszają częstość występowania restenozy w porównaniu z stentami gołymi metalami, zarówno u pacjentów bez cukrzycy, jak iu chorych na cukrzycę.10-17 Jednak nie ma danych na temat względnej skuteczności poszczególnych stentów uwalniających leki u pacjentów z cukrzycą. Ta kwestia ma istotne znaczenie dla wyboru najbardziej skutecznej terapii w tej grupie pacjentów wysokiego ryzyka. Dlatego opracowaliśmy prospektywne, randomizowane badanie, w którym porównano stenty wydzielające paklitaksel i sirolimus u pacjentów z cukrzycą i chorobą niedokrwienną serca.
Pacjenci
Zapisy uczestników rozpoczęły się 11 czerwca 2003 r. I zakończyły się 15 marca 2004 r. W badaniu wzięły udział dwa niemieckie ośrodki: Deutsches Herzzentrum i First Medizinische Klinik rechts der Isar, oba w Monachium
[więcej w: apteka internetowa leki na receptę, zielona pszenica tabletki, usg nadgarstka ]
[hasła pokrewne: olx trzebiatów, internista prywatnie wrocław, mica w kosmetykach ]