Trwały ból dolnej części pleców

Carragee (wydanie z 5 maja) stwierdza, że ablacja częstotliwością radiową. . . był nieskuteczny w jednym badaniu z randomizacją , ale nie omawia wad metod i procedur tego badania. W swoich komentarzach do podwójnie ślepej, randomizowanej próby opisanej przez van Kleefa i współpracowników, Carragee zauważa, że częstotliwość radiowa wykazywała umiarkowany efekt. . . która trwała tylko cztery tygodnie , ale nie wspomina, że w porównaniu z grupą placebo, grupa leczona zjemowaniem stawów zygapofitowych wykazała statystycznie istotną poprawę po 3, 6 i 12 miesiącach.3
Nasza opinia na temat minimalnie inwazyjnych opcji leczenia (zastrzyki i procedury neuroablacji) różni się od tego w przypadku Carragee. Potencjalne zalety tych terapii obejmują niskie stosunki ryzyko-korzyść i stosunkowo niskie koszty. W pełni uznajemy, że potrzeba więcej badań klinicznych, aby wesprzeć to nowe i obiecujące podejście do bólu krzyża.
Aneesh K. Singla, MD, MPH
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115
[email protected] org
Med. Milan Stojanovic
Steven Barna, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114
3 Referencje1. Carragee EJ. Uporczywy ból krzyża. N Engl J Med 2005; 352: 1891-1898
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Dreyfuss P, Baker R, Leclaire R. i in. Odnerwienie stawów w zakresie częstotliwości radiowej w leczeniu bólu krzyża: badanie kliniczne kontrolowane placebo w celu oceny skuteczności. Spine 2002; 27: 556-557
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. van Kleef M, Barendse GA, Kessels A, Voets HM, Weber WE, de Lange S. Randomizowana próba polegająca na odnerwieniu odcinka lędźwiowego odcinka lędźwiowego w przewlekłym bólu krzyża. Spine 1999; 24: 1937-1942
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
W swoim artykule przeglądowym na temat bólu krzyża, Caragee zaleca stosowanie amitryptyliny, ale nie wspomina nic o utracie wagi. Znaczące zmniejszenie niepełnosprawności związane z bólem krzyża stwierdzono przy zmniejszeniu masy ciała u otyłych pacjentów, ze średniej grupy 132 kg do 92 kg.1. Chociaż nie wymieniono go jako działanie niepożądane w Tabeli artykułu, amitryptylina powoduje masę zdobyć. Cyklobenzapryna jest skutecznym lekiem na bezsenność i ból nocny spowodowany skurczem mięśni przykręgosłupowych w dolnym odcinku kręgosłupa.2
Michael A. Meyer, MD
Jacobs Neurological Institute, Buffalo, NY 14203
[email protected] com
2 Referencje1. Melissas J, Kontakis G, Volakakis E, Tsepetis T, Alegakis A, Hadjipavlou A. Wpływ chirurgicznej redukcji masy ciała na stan funkcjonalny u chorych na otyłość z bólem krzyża. Obes Surg 2005; 15: 378-381
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Toth PP, Urtis J. Powszechnie stosowane terapie zwiotczające mięśnie w ostrym bólu krzyża: przegląd karisoprodolu, chlorowodorku cyklobenzapryny i metaksalon. Clin Ther 2004; 26: 1355-1367
Odpowiedź
Dr Carragee odpowiada: Dr Singla i współpracownicy zauważają, że chociaż jedno randomizowane badanie nie wykazało żadnej korzyści, drugie zaślepione, randomizowane badanie, autorstwa van Kleef i wsp., Wykazało zwiększoną poprawę w grupie leczonej ablacją o częstotliwości radiowej dla rzekomego bólu stawów .1 Niestety, randomizacja w tym badaniu nie spowodowała równomiernej dystrybucji czynników zakłócających z powodu bardzo małej liczby (rekrutowano tylko 31 osób), a grupa leczenia pozorowanego miała ból, który trwał dwa lata dłużej niż w grupie z ablacją częstotliwości radiowych i miał gorszą funkcjonalną niepełnosprawność (reprezentującą różnicę 7 punktów, na początku, na wskaźniku niepełnosprawności Oswestry ego) Pomimo tych początkowych uprzedzeń predysponujących do lepszych wyników w grupie leczonej, przez osiem tygodni nie było różnicy w funkcji według metody Waddella i minimalnej różnicy w średnich punktach (mniej niż 2 punkty). Ostatnio, w znacznie większym, wieloośrodkowym, randomizowanym badaniu, van Wijk i in. nie udało się wykazać nawet tych niewielkich różnic między ablacją częstotliwości radiowych a leczeniem pozorowanym.2 W obu tych badaniach rozpoznano ból stawu biodrowego w oparciu o ulgę w bólu z zastrzykiem znieczulenia na stawie. Jest możliwe, że ta metoda przesiewowa doprowadziła do włączenia osób, które nie miały prawdziwego bólu stawów, a zatem mogły stanowić przyczynę braku skuteczności. Jednak może się zdarzyć, że procedura jest względnie nieskuteczna nawet u osób z prawdziwym bólem stawu.
Dr Meyer zauważa, że niekontrolowane badanie kliniczne wykazało, że chorzy z otyłością, którzy utracili 40 kg po operacji bariatrycznej, odczuli spadek sprawności ruchowej. Nawet przy braku wyższego poziomu dowodów, odchudzanie w tym otoczeniu wydaje się rozsądnym zaleceniem. Nie wiadomo, czy małe różnice w kontroli masy, które są hipotetycznie osiągnięte poprzez unikanie amitryptyliny, będą miały jakikolwiek wpływ. Według mojej wiedzy, nie ma randomizowanych prób porównujących cyklobenzaprynę i amitryptylinę. Oba leki wydają się mieć umiarkowaną skuteczność w przewlekłym bólu krzyża.
Eugene J. Carragee, MD
Stanford University School of Medicine, Stanford, CA 94305
[email protected] edu
2 Referencje1. van Kleef M, Barendse GA, Kessels A, Voets HM, Weber WE, de Lange S. Randomizowana próba polegająca na odnerwieniu odcinka lędźwiowego odcinka lędźwiowego dla przewlekłego bólu krzyża. Spine 1999; 24: 1937-1942